Dátum vydania hry: 18. Marec 2013
Žáner hry:
Adventúry, Akčné, Logické / puzzle
Hru vyrobil: Arcen Games
Stránka hry: www.arcengames.com
Hru pridal Enjoy
Zombie , či pekne po slovensky zombíci , zažívajú teraz tak trochu renesanciu . Vďaka obrovskej popularite komiksu , seriálu a následne aj ( absolútne brilantné ) hernej série Walking Dead chytili druhý ( z ) dych a opäť povýšili z radových monštier a prostých cieľov pre naše brokovnice na niečo viac . V rôznych médiách a všeobecne rôznych hrách sú im prisudzované všelijaké vlastnosti . Raz sa jedná o rýchle a nesmierne dravé zabijakmi , poháňané mystickú silou , ktorí roztrahjí nič netušiaci obeť v niekoľkých sekundách . Inokedy sa jedná o pomalé a absolútne idiotské nemysliace kusy mäsa , oživené treba zmutovaným vírusom . Nech už majú akúkoľvek podobu , takmer vždy fungujú ako neochvejní záporáci na pozadí postapokalyptickej krajiny . Nie inak je to aj v prípade hry Shattered Haven .
Aj tu sledujeme príbeh , ktorý je možno až príliš podobný všetkým tým iným , tisíckrát a raz stvárneným . Skupinka zdravých ľudí sa snaží prežiť v nehostinnej krajine a svete , ktorý sa rozpadá – ako v rámci spoločenských štruktúr , tak doslova . Polorozbořené domy , prázdna nákupné strediská … všetko vyrabované a pomaly podlieha rozkladu . V týchto kulisách sa odohráva večný boj medzi partizánskymi pozostalými , ktorí sa vydávajú na hliadky a za hľadaním zásob , zatiaľ čo sú prenasledovaní a lovia večne hladnými ” šediváky ” ( v origináli Greys – teda originálne herné označenie pre jej sortu zombií ) . Hlavný hrdina ? Chlapec nájdený v bezvedomí , odnesený do relatívneho bezpečia chráneného domu . Taký úkryt ale vďaka nešťastnej náhode dlho nevydrží – ak si názov hry preložíme , je nám to hneď jasné – a my sa ocitáme uprostred lesa , v sprievode vydesené malé dievčatá . Dve deti v pustatine , zásoby ani nástroje naskrz žiadne , nádeje chabá . V tú chvíľu sa hra usmeje , odovzdá vám opraty a povie : ” A teraz ty ! ” .
Prvé , čo chtiac -nechtiac zaujme hráčskej oko je a vždy bude grafika . Môžeme rozvíjať dlhé debaty na tému , ako veľmi je v hrách podstatná . Pre niekoho je neoddeliteľnou súčasťou celého herného zážitku a jej technická kvalita alebo dobre zvolená štylizácia jedným z pilierov zábavy . Iní ju dokážu ignorovať a takmer úplne vytesniť , ak sú ďalšie herné prvky dostatočne kvalitné . Či už patríte do akejkoľvek skupiny , Shattered Haven vás zrejme príliš nezaujme . Na prvý pohľad je sympatická snaha o jednoduchosť a prehľadnosť top – down pohľadu , tí starší z nás môžu byť dokonca potešenie z ľahko nostalgického ladenie a budú podľa oka očakávať kvalitné ťahové rpg alá Chrono Trigger ( alebo ktorejkoľvek z nekonečného množstva napodobenín a pokračovateľov ) . To sa ale prekvapivo nekoná a my po chvíľke hrania zistíme , že máme čo robiť skôr s logickou hrou . A tu prichádza prvý veľký kameň úrazu .
U logických hier je dôležitá práve ona logika , ktorú majú v názve . Herné princípy by mali byť jasné a iba slúžiť ako prostriedok k tomu , aby si hráč mohol potrápiť mozgové závity na riešenie nejakého zamotaného problému . Pri hraní Shattered Haven sa ale skôr dostavil pocit , ako keby bol najväčším problémom práve celý herný systém . Nie som priaznivcom hier , ktoré podceňujú inteligenciu hráčov a všade ho vodí za ručičku . Lenže Shattered Haven je vyložene nepriateľskú hrou – od ovládania po samotný princíp toho , čo máte vlastne urobiť , nič neprezradí zadarmo – az nejakého záhadného dôvodu u nej dosť dobre nefunguje onen typický proces učenia sa hernej mechaniky . Úvodná časť sa síce snaží byť tak trochu tútorialom , ale nedarí sa jej to dvakrát slávne . V iných hrách veci fungujú prirodzene . Úrovne sú designované tak , aby nás samy o sebe bez vysvetliviek naučili , ako to v tomto svete chodí . Čo však smieme a nesmieme tu , čo je len ťažké a čo nemožné … na to sa budete snažiť prísť ešte celkom dlho po započatí hry . Všetky akcie sa ale nakoniec len obmedzujú na zber hŕbu predmetov – ktoré nemáte väčšinou bez predchádzajúcej skúsenosti žiadne tušenie , ako vlastne fungujú – a ich následné použitie v správny čas .
Na logickú hru by to nebolo zlé , ak by bolo prostredie zaujímavé a navrhnuté úrovní plné uspokojivo ťažkých hádaniek a pasáží . Lenže obrazovky sú si nesmierne podobné , občas je všetko naozaj nepríjemne malé , neprehľadné a ani pri skúmaní každého pixelu jednoducho nie je úplne jasné , čo ktorý predmet je a čo po nás teda ona hra vlastne chce . Občas sa zadarí nejaká príjemná zmena , keď napríklad na moment dostanete naozajstný pocit preživšieho , ktorý medzi topornými mŕtvolami zvažuje každý svoj ??ďalší krok a ľadovo prepočítava presný postup , pretože akákoľvek chyba by znamenala bolestivú smrť . V takýchto minútach vidíme Shattered Haven v jeho ideálnej podobe , aký pravdepodobne chcel byť a čoho sa snažili vývojári dosiahnuť . Lenže takých chvíľ je jednoducho zúfalo málo . Väčšinu času budete jednoducho zháňať nástroje na vytvorenie / rozbitiu cesty ďalej, alebo pomerne repetivně hľadať správny postup mapou metódou pokusu a omylu – kedy z každej ďalšej smrti , za ktorú nemôžete ani tak vy , ako onen nenápaditý a občas veľmi krutý dizajn úrovní , budete obracať oči v stĺp a premýšľať nad tým , prečo sa vlastne trápiť s hraním ďalej.
Motivácia je v prípade tejto hry totiž ďalším slabým miestom . Príbeh nie je dostatočne zaujímavý , a aj keď mu nechýba pár zvratov , väčšinou sú celkom predvídateľné a nemajú dosť sily na to , aby v hráči prebudili zvedavosť , ako to vlastne celé dopadne . Postavy čiastočne aj vďaka svojej grafickej maličkosti strácajú akéhokoľvek charakterového prekreslenie , rozhodne sa mi pri sebeväčšia snahe nepodarilo k nikomu z nich cítiť akúkoľvek sympatiu či averziu . Musel som si pripomínať , že sa jedná o logickú hru, v ktorej sú tieto aspekty predsa len menej podstatné , ako v rpg a adventure hrách – lenže som občas mal pocit , že sa autori po tejto stránke už dopredu automaticky ani nesnažili . Všetko podkresľujú nepríliš profesionálne zvuky ( napríklad dabing mi prišiel na niektorých miestach vyložene amatérsky ) , ale celkom príjemný hudobný sprievod . Všemožné variácie na melancholické aj drásajúce digitálny klávesy sú sympatické a ako jedna z mála vecí na hre nepôsobí , že boli vytvorené za jedno popoludnie v Game Makeru ( alebo horšie , Baltazar – pre nás pamätníkov ) .
Shattered Haven nie je vyložene zlou hrou , ako sa môže z predchádzajúcich riadkov zdať . Dá sa u nej určite zabaviť a pre niekoho určite bude mať aj svoje minimalistické čaro . Lenže za desať dolárov v dnešnej konkurencii prekvitajúci indie scény neponúka vôbec nič zaujímavého a neobvyklé , naopak sa väčšinu času topí vo vlastných problémoch .
Ďalšie hry
- A Valley Without Wind Platformovka od tvorcov AI War : Fleet Command opäť […]
- Deadfall Adventures Deadfall Adventures je klasická strieľačka z pohľadu prvej […]
- Zafehouse: Diaries V postapokalyptickej svete sa skupina 5 preživších ocitá v […]
- Terraria Terraria je 2D akčná plošinovka s prvkami budovateľskej […]
- Pahelika: Revelations Vývojári zo spoločnosti IronCode Software majú už na […]
- Ninja Guy U každej hry zaujme na prvý pohľad niečo iné . Raz grafika […]
Minimálne požiadavky na inštaláciu
Minimálne požiadavky na hardvér, ktoré vyžaduje inštalácia hry Shattered Haven:
- Windows XP SP2
- 1.6 GHz CPU
- 1 GB RAM
- 500 MB HDD
- 32 MB grafická karta, rozlíšenie 1024x768
Download / na stiahnutie
Vyhľadajte si dostupné súbory hry Shattered Haven na stiahnutie: